Johan Tjärnberg ny styrelseordförande i Trustly

Stockholm, Sverige, 15 januari 2020 – Trustly är glada över att kunna presentera Johan Tjärnberg som ny ordförande i styrelsen.

Johan har en gedigen operativ erfarenhet och en imponerande historia av innovationer inom betalningsindustrin. 2014 grundade han Bambora, en internationell betalningslösning för butiker – såväl fysiska som online. När Ingenico förvärvade Bambora i juli 2017 stannade Johan kvar som Ingenicos EVP för Small & Medium Business, och tills nyligen, som EVP för Retail Business. Innan han grundade Bambora hade Johan arbetat som CFO och senare som VD för Point, ett annat ledande europeiskt betalningsföretag.

Fredrik Näslund, Partner på Nordic Capital Advisors, säger: “Johan har gedigna kunskaper från betalningsbranschen och besitter värdefull erfarenhet av att bygga framgångsrika företag internationellt. Han är passar perfekt som styrelseordförande för att ta Trustly vidare till att bli en global ledare inom konto-till-konto betalningar. Som majoritetsägare är Nordic Capital glada att kunna bidra till Trustlys fortsatta internationella tillväxt genom att utnämna Johan till ny styrelseordförande.”

Oscar Berglund, CEO på Trustly, kommenterar: “Johans insikter och erfarenheter från branschen kommer att bli en ovärderlig tillgång för Trustly i takt med att vi utvecklar våra produkter för våra kunder. Jag ser fram emot att börja arbeta tillsammans med honom.”

Johan Tjärnberg, som nu blir Trustlys nya styrelseordförande kommenterar: “Det är spännande att bli en del av Trustlys styrelse givet företagets  snabba tillväxt. Jag tror starkt på Trustlys produkter och jag är imponerad av företagets förmåga till utveckling och innovation i en ständigt föränderlig bransch. Jag ser fram emot att hjälpa Trustly att serva sin lojala och växande kundbas.”

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom bankbetalningslösningar på nätet. Vårt konto-till-kontonätverk gör att konsumenten slipper använda betal-/kreditkort och istället kan göra snabba, enkla och säkra betalningar direkt från sitt bankkonto online. Trustly används av flera av världens ledande företag inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. För handlarna innebär Trustly bättre konvertering och mindre administration, samt lägre risk för bedrägerier och chargebacks. Tack vare vår täckning av över 4 000 banker, kan fler än 600 miljoner konsumenter i Europa och USA betala med Trustly.

Trustlys största ägare är riskkapitalbolagen Nordic Capital och Alfvén & Didrikson. Trustly har fler än 400 anställda och huvudkontor i Stockholm, Sverige, med flera kontor i Europa och Amerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn av Finansinspektionen. Läs mer på www.trustly.se.