Samarbete mellan Trustly och Norwegian Air låter dig betala resan direkt från ditt bankkonto

Stockholm, 25 februari 2020 – Trustly, den globala ledaren inom digitala direktbanksbetalningar, är stolt över att tillkännage sitt partnerskap med Norwegian Air. Det Oslo Børs-noterade flygbolaget är med sina 500 trafikerade rutter ett av världens största lågprisflygbolag. Genom samarbetet kommer Norwegians passagerare enkelt att kunna betala sina biljetter med Trustlys säkra betalningslösning.

Resenärer världen över föredrar olika betalningslösningar när de betalar  för sina bokningar, och allt fler väljer nya betalmetoder. Enligt en nyligen genomförd studie är det numera fler konsumenter som väljer en alternativ betalningsmetod, t.ex. digital bankbetalning eller elektronisk plånbok, än som betalar med kort och kontanter. I Nederländerna, Polen och Tyskland står digitala bankbetalningar för respektive 70, 51 och 49 procent av den totala mängden betalningarna på nätet. I andra länder, däribland Norge, Sverige och Finland, hör digitala bankbetalningar till de betalmetoder som växer snabbast.

Trustlys partnerskap med Norwegian har redan startat i Finland, Tyskland, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Storbritannien. Genom samarbetet med Trustly kan Norwegian inte bara öka sin kundkonvertering utan också sänka företagets driftskostnader och minska risken för s.k. chargebacks.

Så här säger Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly: ”På många av Norges största marknader vill konsumenterna till stor del redan använda sig av digitala bankbetalningar. Det gör Trustly till den perfekta partnern för Norwegian, som får ökad konvertering vid kassan. Vi är stolta över att kunna hjälpa till på de här viktiga marknaderna.”

Geir Karlsen, Chief Financial Officer på Norwegian Air, säger: ”Partnerskapet är ännu ett exempel på hur vi arbetar med att stärka och förenkla kundupplevelsen. Där är Trustly en värdefull partner.”

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom direktbankbetalningar online. Vårt konto-till-kontonätverk gör att konsumenten slipper använda betal-/kreditkort och istället kan göra snabba, enkla och säkra betalningar direkt från sitt bankkonto. Trustly stöds av fler än 6 000 banker och kan användas av cirka 600 miljoner konsumenter i Europa och Nordamerika. Trustly används av flera av världens ledande företag inom e-handel, resor, spel, media, telekom och finansiella tjänster. För handlarna innebär Trustly ökad konvertering och mindre administration, samt lägre risk för bedrägerier och chargebacks.

Trustly har cirka 400 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. I USA är Trustly statligt reglerat vilket är ett krav för att kunna betjäna olika marknader. Läs mer på www.trustly.com.

Om Norwegian Air

Norwegian är börsnoterat på Oslo Børs och är världens femte största lågprisflygbolag, med 500 rutter till 150 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Thailand, Karibien, USA och Sydamerika. Under 2019 transporterade bolaget mer än 36 miljoner passagerare. Norwegian har 11 000 anställda och en modern, miljövänlig flygplansflotta där de ca 170 planen har en medelålder på 3,8 år. Passagerarna har röstat fram Norwegian som ”Europas bästa lågprisflyg” sex år i rad (2013–2018) på SkyTrax World Airline Awards. Man har också utsetts till ”Världens bästa lågprisflyg på långa distanser” 2015–2019. Företaget har två gånger utnämnts av International Council on Clean Transportation (ICCT) till mest bränsleeffektiva flygbolag på transatlantiska rutter.

Mer information hittar du på www.norwegian.com.