Trustly levererar betalningslösning för Folksams nya studentförsäkring

Stockholm, 24 april 2020 – Trustly är glada över att kunna presentera ett partnerskap med Folksam, ett av Sveriges största försäkringsbolag. Tillsammans kommer Folksam och Trustly att göra det enklare för studenter att betala sina försäkringar, och få ut ersättning – direkt till och från sina bankkonton.

Dagens studenter tillhör en digital generation och för att möta deras behov erbjuder Folksam nu en helt digital studentförsäkring. Försäkringen är framtagen i FutureLab, Folksams nylanserade workshop för innovationsarbete.

Genom partnerskapet kommer Folksams kunder att kunna använda Trustlys digitala autogirolösning för återkommande betalningar av försäkringspremier. Med Trustly kommer kunderna också att kunna få eventuell ersättning utbetald omedelbart, direkt till sina bankkonton.

Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly: ”Folksam har länge varit ett av Sveriges främsta försäkringsbolag, och vi är glada över att kunna hjälpa dem ge dagens studenter en intuitiv och helt digital betalningslösning för återkommande premiebetalningar och utbetalningar av ersättning. Trustlys betalningslösningar är mobiloptimerade och passar perfekt för Folksams behov.”

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom direktbanksbetalningar online. Vårt konto-till-kontonätverk gör att konsumenten slipper använda betal-/kreditkort och istället kan göra snabba, enkla och säkra betalningar direkt från sitt bankkonto. Trustly stöds av fler än 6 000 banker och kan användas av cirka 600 miljoner konsumenter i Europa och Nordamerika. Trustly används av flera av världens ledande företag inom e-handel, resor, spel, media, telekom och finansiella tjänster. För handlarna innebär Trustly ökad konvertering och mindre administration, samt lägre risk för bedrägerier och chargebacks.

Trustly har cirka 400 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. I USA är Trustly statligt reglerat vilket är ett krav för att kunna betjäna olika marknader. Läs mer på www.trustly.se.